Print Home

Lue vannetiedote ensin: vannetiedote 2017 (17.05.2017)
Vanteiden kunnostusjonot: uutisista!

Vanteiden korjaus on edullisempi vaihto-ehto kuin koko sarjan uusiminen jos yksi tai useampi vanne vaatii korjausta. Useasti valmistaja tekee vannesarjaa vain lyhyen aikaa ja mallit uudistuvat, jolloin kyseistä vannetta ei enää saa. Yksittäisen vanteen hankintahinta voi olla korkea joten harvi-naisen vanteen korjaus kannattaa, näin saat koko sarjan käyttöön.

Käytössämme on K-MAK DORUK vanteen oikaisukone. Sähköhydrauliikalla toimiva laite on valmistettu ainostaan tähän käyttö-tarkoitukseen. Vanteen kiinnitys tehdään omien kiinnitysreikien mukaan ja keskitys on aina vanne ja autokohtaisen helan kanssa, näin saadaan tukeva ja tarkka kiinnitys oikaisukoneeseen.

Hydraulisylintereiden avulla (5,6t voima / sylinteri) voidaan oikaista reunataipumia sekä sisäreunan lommoja ja soikeutta. Pystyheiton sallittu toleranssi on 0,1-0,4 mm keskilinjasta. Keskiöheittoa varten sorvissa on erikoiskiinnityspakka, keskiökiinnitys laipan tasopinnasta sorvataan 0,1-0,5 mm pois heiton korjaamiseksi. Mahdollista on myös keskiöreikäsuurennokset ja keskiöheloitukset.
Reunakulumien ja murtumien hitsaustäyttö, sorvaus ja hionta. Huom! maalin paksuus voi olla jopa 1,0 mm.

VAURIOIDEN KORJAUKSELLE OHJEELLISIA MAX ARVOJA:

  • Sisäreunan painauma halkaisija mitasta MAX n. 15 mm
  • Poikittais halkeaman pituus MAX n. 50 mm
  • Pitkittäis halkeaman pituus MAX n. 100 mm
  • Ulkoreunan lohkeaman täyttöhitsaus pituus MAX n. 150 mm
  • Sisäreunan lohkeaman täyttöhitsaus pituus MAX n. 100 mm

ESIMERKKEJÄ VANTEIDEN KORJAAMISESTA:

Kuvaa klikkaamalla näet isomman kuvan!

1. ULKOREUNAN KOLHUN KORJAUS
Ruotamontun reuna lyönyt läpi vanteeseen. Oikaisu tunkkaus ja murtuman hitsaustyö. Hiottuna ja tarkistettuna, valmiina maalaukseen.

2. ULKOREUNAN MURTUMAN KORJAUS
Sivuluisu katukiven reunaan. Hitsaustäyttö ja sisäreunan oikaisutyö. Viimeistelyhionta ja suoruuden tarkistustyö.

3. SISÄREUNAN PAINAUMAN KORJAUS
Sisäreunan painauma, Viemärinkansi alhaalla. Oikaisu tunkkaus ja hiusmurtuman hitsaustyö. Viimeistelyhionta ja suoruuden tarkistustyö.

HUOM!

Esimerkkikuvien vauriot ovat suuria ja on valittu vain havaintojen helpoittamiseksi. Ulko- ja sisäreunan painaumien korjaukset tarvitsevät harvoin hitsausta ja hiomista. Myös tunkkaustyökalujen jäljet jäävät pieneksi, näin korjausmaalauksen tarve on vähäinen.

Kustannusarvioon vaikuttavat vaurion laatu ja laajuus. Tarkka kuvaus vaurion laadusta ja kuva vanteesta helpottavat kustannusarvion tekoa. Kysy tarjous!

VANTEIDEN REUNAHALKEAMA HITSAUKSILLE JA MUILLE HITSAUKSILLE EI MYÖNNETÄ TAKUUTA EIKÄ VUOTOTAKUUTA!

Kolmansien osapuolien hitsaamia vanteita kunnostetaan vain varauksella ja hinnoitellaan aina yksilökohtaisesti. Tarkempi kustannusarvio tehdään kun vanne tai vanteet ovat pajalla, pelkkien kuvien perusteella on vaikea arvioida kannattaako vannetta korjata.

Galleriassa lisää vannekuvia.

Vannetiedote 2017 Matkahuollon rahtihinnasto: (Bussipaketti)

Karjalan SoodaPuhallus Oy

Soodapuhaltamalla voidaan poistaa pinnasta maali, alustamassa, teippaukset, graffitit, palojäljet, bitumi ja monta muuta epäpuhtautta. Sopii erityisen hyvin alumiinivanteille.

Materiaalit joita voidaan puhdistaa soodapuhalluksella
kivi, puu, teräs, alumiini, tiili, lasi, muovi, kumi, lasikuitu

Lue lisää:


Linkkejä koottaviin vanteisiin osia myyvistä firmoista:

www.stanceworks.com

www.vrwheels.com

www.kodiakracingwheels.com

www.whitehorseindustries.com

www.titanium-touch.com

www.felgenfuchs.de

www.iclair.de

www.ebay.de

www.ebay.com

ebay:hin hakusanaksi vanteen merkki ja felgenbett. Eli esimerkiksi BBS Felgenbett.

Muita hakusanoja:

Felgenbetten (ulkokehä)
Innenbetten (sisäkehä)
Radbetten (vannekehä)
Rimring (vannekehä)
Radknappen (keskikuppi)
Nabendeckel (keskilätkä/kuppi)
Felgendeckel (keskilätkä/ kuppi)
Emblem (merkki /logo)

Kannattaa mitata tarkasti vanhan kehän leveys jos vain yhtä tilaa esim. rikkinäisen tilalle. Leveys mitataan kiinnityskohdasta (liimasaumasta) ulkoreunaan. Myös kehäpulttien lukumäärä kannatta laskea tarkkaan, vaihtelevat 30-36 välillä. RH:n vanteissa käytetään varttituumia kehien mitoissa, eli kehät on luokkaa 0.75" - 3.75".